21‏/3‏/2015

نبات السلق

عُرف السلق منذ القدم، وذكره العرب في آثارهم المكتوبة، فهم الذين نقلوا زراعته إلى أوروبا، ويقال أن الملك شارلمان الذي عاصر الخليفة هـارون الرشيـد، كـان يحبه كثيراً، لذا أمر بزرعه في حدائقه.

وقد روى الأطباء العرب عن السلق انه نوعان، أسود (لشدة خضرته) وأبيض، الأول يقبض الأمعاء، والثاني يلينها. وعصارة السلق وطبيخ ورقه ينفعان من تشقق الجلد، وداء الثعلبة، والكلف. ويفيد السلق في قلع الثآليل، وفي إنضاج الأورام والبواسير. أما ماؤه فيسكّن وجع الأذن، وينفع في قروح الأنف، ويساعد على إزالة قشرة الرأس. ويفيد بخلطه مع الخل والخردل في علاج أوجاع الكلى والمثانة وأمراض المعدة.

ينمو نبات السلق برياً في البوادي في فصل الخريف الزخات الأولى من المطر، وكلما نزل المطر زاد السلق طولاً، ويقال أن الأبقار الهزيلة التى تأكل منه تزداد قوة، وهذا ما يوضح أهمية هذا النبات من الناحية الغذائية. وفي أيامنا هذه يزرع السلق في العديد من البلدان، ويستعمل بكثرة في سورية ولبنان وفلسطين.

يتمتع السلق بالمواصفات الغذائية والشفائية الآتية:

- يحتوي على كمية عالية من الماء، من هنا أهميته في دفع العطش عن الجسم. - السلق فقير جداً بالسعرات الحرارية، لذا يوصى به بقوة لمتبعي أنظمة تخسيس الوزن.

- بالنسبة الى السكريات فهي شحيحة للغاية في السلق، والشيء نفسه يقال عن المواد الدسمة. - من جهة البروتينات، لا يحتوي السلق على كميات تفوق تلك التي نجدها في الخضراوات الأخرى.

- في السلق طائفة واسعة من الفيتامين يقف على رأسها الفيتامين أ، سي، ي، التي تلعب دوراً في حماية خلايا الجسم من الآثار المدمرة للجذور الكيماوية الحرة. ويتمتع السلق بغناه بالفيتامين ك، فتناول شوربة السلق يسمح بتأمين حوالى 30 في المئة من حاجة الشخص اليومية من هذا الفيتامين المهم جداً للجسم، فهو يساعد على تركيب سلاسل بروتينية يعتبر وجودها ضرورياً من أجل تأمين عملية تخثر الدم، كما يعرقل هذا الفيتامين عمل الخلايا الهادمة للعظم، ما يعني أنه يساهم في بناء العظام ويحول دون تعرضها لداء الهشاشة.

- السلق غني بالمعادن الأساسية للجسم مثل الحديد، والمغنيسيوم والكالسيوم والبوتاسيوم، والأخير نافع للمصابين بارتفاع ضغط الدم. كما يوجد في السلق معدن في غاية الأهمية هو المنجنيز الذي يدخل في تركيب أنزيم سوبر أوكسيد ديموستاز، الذي يقي الجسم من التأثيرات الضارة للجذور الكيماوية الحرة.

- يوجد في السلق كمية معتبرة من الألياف الغذائية التي تخفض مستوى الكوليسترول في الدم، وتسهل مهمة الأمعاء في التخلص من الفضلات الغذائية الأمر الذي يحول دون بقائها طويلاً في القولون، وهذا بالتالي ما يحول دون الإصابة بالإمساك.

- يحتوي السلق على مجموعتين من مضادات الأكسدة لهما مكانة كبيرة في تفويت الفرصة على الجذور الكيماوية الحرة وهما: البيتالينات والفلافونيدات. ولاحظ الباحثون ان البيتالينات تعمل على منع أكسدة الكوليسترول السيئ المتورط في إثارة الأمراض القلبية الوعائية، وربما تساهم في حماية الكريات الحمر من التعرض للشدة التأكسدية. أما الفلافونيدات فلها مزايا عدة من أهمها الوقاية من الأورام الخبيثة. تستعمل أوراق السلق الطرية في الأكل. ويستفاد من مغلي السلق في مكافحة الالتهابات البولية والبواسير والإمساك وبعض الأمراض الجلدية. ويحضر من أوراق السلق المطبوخة كمادات لعلاج القروح والحروق والخراجات والدمامل.

تحذير : موضوع " نبات السلق" ليس مرجع طبى يرجى مراجعة الطبيب
للامانه العلمية : هذاالموضوع منقول للفدة 

هناك 12 تعليقًا :

  1. مسا السعاده

    اول مره اعرف كل المعلومات دى عن جد مشكوووور كل اللى اعرفه ان السلق ده بنعمل به القلقاس هههههههههه وبالنسبه انه فقير فى السعرات الحراريه يعنى الواحد يغسل شوية سلق ويقعد ياكلهم او يقزقز فيهم بديل عن اللب

    ردحذف
    الردود
    1. زهراء
      عجبنى موضوع الازأزة ده هههههه
      السلق بيتحشى زى ورق العنب وبيكون أجمل فى الطعم
      دا غير ممكن يتطبخ زى السبانخ
      وحاليا ده الموسم بتاعه

      حذف
  2. موضوع قيم ومميز كعادتك يا نسر النسور
    السلق له قيمة غذئية كبيرة
    ونستخدمه نحن فى الريف فى عمل القلقاس
    احتراماتى

    ردحذف
    الردود
    1. حبيب الملايين فارس الفرسان
      شكرا على تقيمك واتمنى أن يستمر هذا التقيم
      فى الريف قبل ميقضوا عليه بالمبيدات كنا بنستخدمه بديل لورق العنب
      اما مع القلقاس معرفش الموضوع ده لانى مفيش بينى وبين القلقاس عمار هههههه
      تحياتى أستاذى الغالى

      حذف
  3. جميل ما اضفت من معلومات راقيه عن هذا النبات لذيذ المذاق

    استفدت حقيقى ياجمال تسلم يارب

    كل الود

    ردحذف
    الردود
    1. شاعرتنا الجميلة
      الحمد لله إنى ساهمت ولو بمعلومة والحمد لله أن البوست نال إعجابك
      تحياتى أختى الكريمة

      حذف
  4. علي فكرة انا كدة هبدأ اكرهك
    والحلقة الجاية لو اتكلمت عن السبانخ ممكن اقاطعك اصلا ومدخلش المدونة تاني ....
    البتاع ده انا مبحبووووووووووووش
    فوايد وحديد وبتاع لاء لاء لاء مبحبوش لا هو ولا السبانخ ولا الملوخية ولا الكوسة ..امشي بقي كدة ووسع واتلكلم مثلا عن الفراولة الجزر الكريز مش تقولي سلق ...وش متغاظ كدة

    ردحذف
    الردود
    1. رحاب
      هتكرهينى علشان السلق معقول :)
      وبعدين دى كلها اكلات جميلة ومش تقلقى مش هتكلم عن السبانخ المره دى
      فيه أنواع اطعمه مش بحب أكلها ومع ذلك بكتب عنها مش معنى إنى مش بحبها إنى اتناساها وبعدين ممكن تجربى الحاجات دى بطرق تانيه
      وبعدين الفواكه الى عايزانى اتكلم عنها تقريبا فوايدها واحده وهيجى دورها
      نورتينى
      وإلى اللقاء مع حلقة جديدة عن نبات السبانخ :)

      حذف
  5. السلاااام عليكم
    اخى جمال كيف حالك يارب تكون فى افضل حال
    انا اول مره اسمع المعلومات دى عن السلق
    والله روعه
    عارف مشكلتنا كشعب مصرى اننا مش بنهتم بالنباتات دى فى أكلنا
    يعة مثلا السلق ده مش بيعملوه الا مع تقليه الباميه مثلا وحتى السبانج بيعملوها بطريقه واحده اللى هى بالتسبيكه دى انما فى شعوب تانيه بتستخدم السبانج بشكل يومى وبيستفادوا منه وهو كده بحاله كنبات ورقى وبياكلوه زى الجرجير من غير طبيخ
    تحياتى ليك وشكرا لنقلك للموضوع المفيد ده

    ردحذف
    الردود
    1. قمر
      الحمد لله انا بخير
      بالنسبه لنبات السلق بالإضافه لإستخدامه مع بعض انواع الخضروات بيستخدم فى المحاشى ايضا وإعتبرى دى طريقة جديدة :) وبيكون لذيذ عن الكرنب وورق العنب
      أما السبانخ فدى معرفلهاش طريقة تانية
      تحياتى ليكى أختى الكريمة

      حذف
  6. معلومات جــــديدة علىّ
    فلا اعــــــــرف لنبات السلق
    استخداما الأ الطبخ مع (القلقاس) ☺
    فجزاك الله خيرا على تعريفنا بكل هذا

    ردحذف
    الردود
    1. دكتورة نور
      للسلق غستخدامات كتير ممكن مع الخضار أو زى الملوخيه
      أو يستخدم مكان ورق العنب وبيكون لذيذ جدا
      دا غر قيمته الغذائية وفوائدة كمان
      وأكيد السعرات الى فيه أقل من باقى المحاشى
      تحياتى دكتورة نور
      وشكرا لتواجدك الدائم

      حذف